Een aantal jaren geleden had ik het genoegen om James Nottingham live te horen vertellen op het congres ‘Growth Mindset Experience’. Wat kan die man geweldig boeiend spreken. Hij had humor, een geweldige to the point presentatie en hij ‘pakte’ me met zijn uitspraken. Als onderwijsmens in hart en nieren stonden de tranen in mijn ogen. Zijn idee van de leeruitdaging, van het diep leren in de leerkuil is echt iets wat alle leraren zouden moeten gebruiken in hun lessen. De beknopte uitgave van de leeruitdaging in boekvorm is beschikbaar bij uitgeverij Bazalt en ik wil er jullie heel graag wat meer over vertellen.
De leeruitdaging – diep leren in de leerkuil
Wie is James Nottingham?
James is de oprichter van Challenging learning in het Verenigd Koninkrijk, Australië en Scandinavië. Als onderwijsinnovator staat hij voor onderzoeksresultaten omzetten naar strategieën die werken in de lespraktijk. Evidence based dus. En daar hou ik van.
Hij studeerde cum laude af voor zijn universitaire lerarenopleiding.
Je leerlingen begeleiden bij de leeruitdaging
De leerkuil vormt dé kern van de leeruitdaging. Het is een metafoor die het gevoel moet omschrijven dat je voelt wanneer je diep (formeel) aan het leren bent. Formeel leren is iets ongemakkelijk, het is niet comfortabel. Het is erg belangrijk dat leerkrachten hun leerlingen in die leerkuil krijgen. In dit kleine boekje krijg je in het kort de theorie mee en een uitbreiding op je gereedschapskist als leraar om te helpen al jouw leerlingen in (en uit) de leerkuil te begeleiden.
De zeven stappen van de leeruitdaging
In het boekje vertelt James over de zeven stappen van de leeruitdaging. Bij elke stap geeft hij concrete voorbeelden en tips. Ook geeft hij aan wat de rol van de leraar is bij het proces.
- Selecteer een concept
- Vraag leerlingen naar hun ideeën over dit concept
- Zorg voor een cognitief conflict
- Laat leerlingen ideeën vergelijken en zoeken naar overeenkomsten en verschillen
- Je laat je leerlingen een denktool gebruiken om ideeën te ordenen en te verbinden
- Laat je leerlingen een zo goed mogelijke definitie van het concept geven
- Kijk samen naar de toepassingen van het geleerde en reflecteer op het leerproces.
De leerkuil
Een paar belangrijke dingen om mee te nemen als je met de leerkuil aan de slag gaat:
- Veel afbeeldingen op het internet van de leerkuil zijn ‘fout’ getekend. Het beginpunt ligt namelijk ALTIJD lager dan waar je uitkomt. Leerkuilen die dus aan het begin en het eind even hoog zijn, kloppen niet. “Waarom zou je al die moeite doen om even hoog uit te komen?”
- Eureka is Grieks voor ‘Ik heb het gevonden’. Die ‘ik’ is erg belangrijk, want kinderen moeten zelf leren en leerstrategieën ontwikkelen. Als je als leraar ‘gewoon’ het antwoord geeft, hebben ze niets geleerd.
- Als kinderen het Eureka moment hebben beleefd, zullen ze er thuis spontaan over gaan vertellen. Het kan dus erg nuttig zijn om op oudercontacten te vragen naar wat kinderen vertellen over school.
Mindset Theorie
Het hele idee van de leerkuil en de leeruitdaging sluit ook naadloos aan bij de theorie van Carol Dweck rond mindset. Niet voor niets dus, dat die twee in 2019 beiden sprekers waren op het congres van Growth Mindset Experience.
Mijn mening over het boek
Ik was al fan van James Nottingham voor ik het boekje in mijn handen kreeg, dus ik ben een beetje bevooroordeeld. Ik hou van enthousiaste onderwijsmensen die onderbouwd aan de slag gaan.
Dit boekje is de beknopte uitgave en heel leuk als je nieuwsgierig bent geworden naar die leeruitdaging en de daar bijhorende leerkuil. Het is praktisch en wat je leest is meteen inzetbaar in de praktijk en dat hoort een leraar vast graag!
Voor mij is diep leren in de leerkuil essentieel om procesgericht met kinderen aan de slag te gaan om echte leerstrategieën te ontwikkelen. Dit boekje is zeker een mooie eerste kennismaking. Al ben ik bijna zeker dat er een aantal leraren super enthousiast zullen zijn na het lezen en toepassen en meer zullen willen leren! Daarvoor kan je dan het dikkere boek aankopen of een lezing van James bijwonen als je ooit de kans hebt. (Het is écht de moeite!)
“De cultuur van je klas wordt niet bepaald door de overheid, de ouders of het curriculum (hoewel die allemaal wel enige invloed hebben) – de cultuur wordt bepaalt door jou als leraar en wat jij doet is het allerbelangrijkst. ” – James Nottingham
De leerkuil en cognitief begaafde leerlingen
Cognitief begaafde leerlingen leren vaak erg informeel. Voor hen is inzicht in leren en vooral het formele leren erg nuttig. Het kan zijn dat ze pas na een aantal jaren in de basisschool (of zelfs nog later) te maken krijgen met dat formele leren. Pscycho-educatie rond de leerkuil kan daar helpend zijn om hen inzicht in “leren” te laten krijgen. Let wel op: Het is niet omdat ze de leerkuil en de mindset-theorie begrijpen en sociaal wenselijke antwoorden weten te geven, dat ze zich meteen ook écht comfortabel voelen bij dat formele leren. Dat vraag soms heel wat kleine stapjes en goede begeleiding bij cognitief sterke leerlingen.
Productgegevens van het boekje De Leeruitdaging, Diep leren in de leerkuil – beknopt
Titel: De leeruitdaging
Subtitel: Diep leren in de leerkuil
Auteur: James Nottingham
ISBN: 978-94-6118-292-0
Uitgeverij: Bazalt educatieve uitgaven
Prijs: 10,95 Euro
Pagina’s: 60
Hardcover in klein formaat. (Past nog perfect in je schooltas!)
One thought on “De leeruitdaging – diep leren in de leerkuil”