Het begin van een schooljaar is spannend, niet alleen voor kinderen, maar ook voor ouders en leraren. Nieuwe routines, nieuwe gezichten en vaak een nieuw persoonlijk informatieformulier voor de leraar die nog moet ontdekken wie ieder kind is. Als ouder wil je natuurlijk dat je kind gezien wordt zoals het écht is, niet alleen als leerling, maar ook als mens.

Een krachtig hulpmiddel om dit te bereiken is een persoonlijk informatieformulier, zoals de gratis download Info voor de leraar. Hiermee kunnen ouders belangrijke informatie delen over hun kind, zodat de leraar meteen weet wat helpt om een fijne en effectieve leeromgeving te creëren.

Waarom delen ouders best meer dan alleen praktische info?

Onderwijs is op zijn best wanneer er een sterke samenwerking is tussen school en ouders. Onderzoek toont aan dat ouderbetrokkenheid een positief effect heeft op leerresultaten, motivatie en sociaal-emotioneel welzijn (Henderson & Mapp, 2002). Een informatieformulier is een laagdrempelige manier om die samenwerking al aan het begin van het schooljaar te versterken.

Het gaat hierbij niet alleen om medische gegevens of noodnummers, maar juist om inzichten die je als ouder hebt, wat je kind motiveert, wat hem of haar helpt om zich te concentreren, en hoe je kunt zien dat het even niet zo goed gaat.

De inhoud van het formulier

Het formulier Info voor de leraar bevat vragen als:

“Ik kijk dit schooljaar heel erg uit naar…”,
“Thema’s waar ik interesse in heb en/of veel over weet…”,
“Wat me helpt om te concentreren…”,
“Hoe je aan me ziet dat ik het moeilijk heb…”.

Als ouder kun je hier details delen die een groot verschil maken in het dagelijks schoolleven van je kind. Bijvoorbeeld dat je kind na een druk speelkwartier even een rustig moment nodig heeft, of dat hij of zij extra opbloeit bij creatieve opdrachten.

Wetenschappelijke basis

Partnerschap tussen ouders en school, Henderson en Mapp (2002) concluderen dat sterke ouder-schoolrelaties leiden tot hogere cijfers, beter gedrag en meer zelfvertrouwen bij kinderen. Een informatieformulier maakt de eerste stap naar zo’n relatie heel concreet.

Sociaal-emotioneel leren (SEL), het CASEL-framework (2020) benadrukt dat sociaal-emotioneel welzijn essentieel is voor leren. Ouders kennen vaak signalen die erop wijzen dat hun kind zich niet goed voelt, en die kennis kan een leraar helpen om snel te reageren.

Zelfdeterminatietheorie, volgens Deci en Ryan (2000) hebben kinderen baat bij onderwijs dat inspeelt op hun behoefte aan autonomie, verbondenheid en competentie. Als ouders die informatie delen, kan de leraar de leeromgeving beter afstemmen op het kind.

Hoe gebruik je het formulier als ouder?

Begin van het schooljaar, vul het formulier in voordat de eerste schoolweek voorbij is,
Wees concreet, beschrijf niet alleen eigenschappen (“hij is verlegen”), maar ook praktische tips (“geef hem even tijd om antwoord te geven in de kring”),
Update indien nodig, bij grote veranderingen in het leven van je kind kan het waardevol zijn om een nieuwe versie te overhandigen.

Ook handig voor leraren

Hoewel het formulier in de eerste plaats is bedoeld voor ouders, kunnen leraren het ook gebruiken als ze zelf input willen verzamelen van leerlingen. Het geeft in beide gevallen waardevolle inzichten die verder gaan dan rapportcijfers.

Het formulier overhandigen: zo doe je dat

Het invullen is stap één, maar het moment waarop het formulier bij de leraar belandt, is minstens zo belangrijk. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, afhankelijk van wat voor jou en je kind prettig voelt:

Tijdens een zorgoverleg of oudergesprek, dit is een natuurlijk moment om het formulier te bespreken. Zo kun je toelichting geven en eventuele vragen beantwoorden,
Via je kind, als je kind zelfverzekerd genoeg is, kan het waardevol zijn om het formulier zélf te laten afgeven. Dit kan een mooi moment zijn om het kind te betrekken bij zijn of haar eigen leerproces,
In de schooltas of via e-mail, als persoonlijk contact op dat moment lastig is, kun je het formulier ook meegeven in de schooltas of digitaal opsturen. Voeg in dat geval een korte, vriendelijke toelichting toe.

Door het formulier bewust te overhandigen, laat je zien dat je niet alleen informatie deelt, maar ook actief wilt samenwerken met de leraar. Dit versterkt het partnerschap en vergroot de kans dat de inhoud van het formulier ook echt wordt benut in de dagelijkse praktijk.

Gratis download: Info voor de leraar

Om ouders en leraren hierbij te helpen, hebben we een gratis startformulier ontwikkeld: Info voor de leraar. Het is eenvoudig in te vullen en kan meteen aan de leraar gegeven worden. Je kan het formulier hier gratis downloaden.

Door dit formulier te gebruiken, investeer je als ouder direct in een goede start voor je kind. Samen met de leraar leg je zo de basis voor een schooljaar waarin je kind zich veilig, gezien en gesteund voelt.


Bekijk ook zeker onze andere gratis downloads zoals de dankbaarheid tentoonstelling, de boekentracker, de kennismakingsoefeningen voor in de klas of een eerder creatieve opdracht zoals ‘ontwerp je eigen cactus‘.

Bronnen

CASEL. (2020). What is the CASEL framework? Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning. Retrieved from https://casel.org

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01

Henderson, A. T., & Mapp, K. L. (2002). A new wave of evidence: The impact of school, family, and community connections on student achievement. Southwest Educational Development Laboratory.

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.