Dankbaarheidsoefening

De voordelen van dankbaarheidsoefeningen

Dankbaarheidsoefeningen zijn een effectief middel om emotioneel welzijn te bevorderen. Ze helpen kinderen (en volwassenen) om een positieve mindset te ontwikkelen, sociale verbindingen te versterken en stress te verminderen.

Wat is dankbaarheid en waarom is het belangrijk?

Dankbaarheid wordt vaak gedefinieerd als het vermogen om de positieve aspecten van het leven te herkennen en te waarderen. Het gaat niet alleen om het zeggen van “dank je wel,” maar ook om een bredere emotionele en mentale houding van waardering. Dankbaarheid wordt geassocieerd met een reeks voordelen voor psychologisch welzijn, waaronder verhoogd geluk, verbeterde relaties en zelfs fysieke gezondheidsvoordelen zoals beter slapen en minder stress.

Een dankbaarheidsoefening kan om verschillende redenen waardevol zijn, zeker bij kinderen:

1. Positieve mindset stimuleren

Dankbaarheidsoefeningen helpen kinderen te focussen op wat goed gaat in hun leven. Dit versterkt een positieve kijk op de wereld en helpt hen om optimistischer te zijn, zelfs als ze met uitdagingen te maken krijgen.

2. Emoties leren begrijpen

Door na te denken over waar ze dankbaar voor zijn, leren kinderen hun emoties beter begrijpen en verwoorden. Het benoemen van wat hen blij of gelukkig maakt, helpt hen hun gevoelens te herkennen en te delen.

Lees ook: Praten over gevoelens met kinderen en tieners – Edufari

3. Versterking van sociale banden

Dankbaarheid gaat ook vaak over relaties. Door kinderen te laten nadenken over mensen die belangrijk voor hen zijn, zoals familie, vrienden of leraren, worden sociale verbindingen versterkt. Dit kan ook leiden tot meer empathie en waardering voor anderen.

4. Stress en negatieve emoties verminderen

Onderzoek toont aan dat het oefenen van dankbaarheid kan helpen om stress te verminderen en negatieve gevoelens, zoals angst en verdriet, te verlichten. Voor kinderen kan dit rust en balans brengen in hun vaak drukke en prikkelrijke leven.

5. Reflectie en bewustwording

Kinderen leven vaak in het moment en kunnen vergeten stil te staan bij wat ze hebben of ervaren. Een oefening als deze leert hen bewust te zijn van de kleine, positieve dingen in het leven, zoals een mooie zonsondergang, een favoriet speelgoedje of een fijne vriend.

Een dankbaarheidsoefening is een manier om mentale en emotionele veerkracht te bevorderen, terwijl kinderen leren om positief en empathisch in het leven te staan.

Dankbaarheidstentoonstelling

Met deze gratis download kunnen kinderen aan de slag om op het werkblad een dankbaarheidstentoonstelling te maken. In de kadertjes kunnen ze dingen tekenen of schrijven waarvoor ze dankbaar zijn.
Je kan ze achteraf ook ergens hangen zodat anderen er naar kunnen kijken of zodat kinderen de tentoonstellingen met elkaar kunnen bespreken.

Dankbaarheidsoefening

Je kan deze download gratis vinden op onze webshop via deze link.

Bronnen

Froh, J. J., Sefick, W. J., & Emmons, R. A. (2008). Counting blessings in early adolescents: An experimental study of gratitude and subjective well-being. Journal of School Psychology, 46(2), 213–233. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2007.03.005

Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377–389. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.2.377

Layous, K., Lee, H. C., Choi, I., & Lyubomirsky, S. (2013). Culture matters when designing a successful gratitude intervention: A comparison of Western and East Asian participants. Emotion, 13(1), 1–15. https://doi.org/10.1037/a0031361

Bono, G., & Froh, J. J. (2009). Gratitude in school: Benefits to students and schools. In R. A. Emmons & M. E. McCullough (Eds.), The psychology of gratitude (pp. 415–438). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195150100.001.0001

Rash, J. A., Matsuba, M. K., & Prkachin, K. M. (2011). Gratitude and well-being: Who benefits the most from a gratitude intervention? Applied Psychology: Health and Well-Being, 3(3), 350–369. https://doi.org/10.1111/j.1758-0854.2011.01058.x

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.