lezen stimuleren bij kinderen

Als ouder is het zeker belangrijk om je kind te motiveren om te gaan lezen.
Onderaan kan je leesbingo’s vinden om te downloaden.

Waarom is lezen zo belangrijk?

Lezen helpt bij de algemene taalontwikkeling. Kinderen gaan grammatica beter onder de knie krijgen en meer woordenschat aan hun woordenboek toevoegen. Ze leren ook contexten beter begrijpen en gaan beter verbanden leggen.
Hoe meer woorden kinderen kennen, hoe beter ze zelf dingen kunnen uitleggen en verwoorden. Moeilijkere teksten begrijpen gaat dan ook gemakkelijker, wat later bij het studeren weer nuttig is.

Naast die algemene taalontwikkeling is er natuurlijk ook het creatieve aspect dat speelt. In boeken kan alles en moeten ze vaak hun fantasie gebruiken om dingen voor te stellen.

Als je leest ben je ook geconcentreerd bezit. Je bent bezig met het oefenen van de executieve vaardigheid volgehouden aandacht. (Als het een interessant boek is, uiteraard.)

Boeken bevatten uiteraard kennis. Vaak zijn er landen, culturen en geschiedkundige elementen verwerkt in strips en boeken. Dat is dan ook mooi meegenomen. Kinderen bouwen hun algemene kennis er mee op.

Ook de sociale ontwikkeling wordt gestimuleerd door het lezen. De personages in een boek hebben gevoelens. Je gaat gebeurtenissen ook vanuit de verschillende personages bekijken in een boek. Je leert dus ook over sociale interacties en reacties die daarop kunnen volgen.

Lezen is ook fysiek ontspannend, terwijl je mentaal wel bezig bent. Voor veelvuldige lezers is lezers dan ook echt even een moment om tot zichzelf te komen.

Hoe lezen stimuleren bij kinderen?

1. Start vroeg

Start met voorlezen vanaf heel jonge leeftijd en blijf dit ook doen als ze al een tijdje kunnen lezen. Leesplezier groeit hier dan ook uit een sociale context van samen leuke met ouders dingen te doen.
Kinderen leren intonaties en dergelijke beter aan doordat ze het vaker horen.
Kies best een vast moment om voor te lezen. Het avondritueel leent zich daar goed voor.

2. Ga mee met intrinsieke motivatie

Rem interesse in letters niet af bij kinderen met een voorsprong. Intrinsieke motivatie is belangrijk om in mee te gaan. Er is uiteraard een verschil tussen ‘leesles’ geven en meegaan in interesse.
Beantwoord vragen van je kind en laat letters rondslingeren.

3. Laat kinderen zelf kiezen

Geef kinderen inspraak in wat ze willen lezen. Een AVI niveau is een richtlijn, maar is niet zaligmakend. Liever een boek dat iets te moeilijk is, maar dat wel in het interessegebied zit, dan een ‘saai’ boek dat geen interesse opwekt.

4. Het ene boek is het andere niet

Blijf verschillende soorten boeken aanbieden. Je leest zelf ook niet alles even graag. Kinderen die het moeilijker hebben door bijvoorbeeld dyslexie of een andere leerstoornis, hebben ook baat bij boeken die veel visuele ondersteuning geven zoals strips, graphic novels of boeken in de stijl van “De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen”.
Ook luisterboeken kunnen hier een leuke afwisseling zijn.

5. Waarom moet ik lezen?

Laat het nut van lezen inzien door vaak te vragen om een stukje te lezen buiten een boek. Dat kan bijvoorbeeld een winkellijstje zijn of een recept. Laat kinderen iets opzoeken op een etiket op een verpakking of transparante woorden (chocolat – chocolade) in een stukje Franse tekst.
Lezen doe je overal en dat duidelijk maken, kan helpen.

6. Hulp als het nodig is

Zet hulpmiddelen in waar nodig. Een leesliniaal (latje) kan ervoor zorgen dat de focus blijft op het stukje dat moet worden gelezen en niet gaat afdwalen naar andere letters in de buurt.
Voor sommige kinderen met dyslexie kan een kleurenfilter of afdrukken op een gekleurd blad ook helpen.

7. Op uitstap naar de bib

Ga op geregelde tijdstippen naar de bibliotheek. Bekijk ook zeker hun activiteitenkalender, want ze hebben bijvoorbeeld voorleesnamiddagen of auteurs die langskomen om over hun boek te vertellen.

8. Doe het zelf!

Vertel over wat je zelf hebt gelezen. Je hebt een voorbeeldrol.

9. Pushen werkt averechts

Ga niet verplichten of pushen, maar ga op zoek naar die dingen waar je kind gemotiveerd voor is om ze samen te lezen. Leesplezier is een belangrijk doel.
Misschien is een kind niet klaar voor een boek, maar zal het er later naar grijpen en dat is helemaal ok. Laat dat dus los.

10. Praat erover

Spreek met de kinderen over de boeken die ze hebben gelezen. Stel vragen zoals:
Wat vond je het grappigste moment in het boek?
Welk personage lijkt het meest op jou?
Waar speelde het verhaal zich af?

11. Geeft de juiste vorm van beloning

Geef geen beloning in de vorm van ‘dingen’, maar ga procesgerichte feedback geven. Dat is beter voor de intrinsieke motivatie. Geef dus complimenten over de inzet: “Wat heb je flink doorgelezen.”

12. Maak lezen een feest

Maak lezen een feestje door er leuke activiteiten aan te koppelen zoals rollenspellen, het slingerlezen van juf Stéphanie, leesbingo’s te laten invullen,….

Leesbingo’s downloaden

Leesbingo’s kunnen kinderen stimuleren om te lezen als ze een tijdje niet naar school gaan. Je kan er hier een aantal downloaden.

Deze lijst met downloadbare bingo’s gaat worden aangevuld met andere thema’s.

Klik op de afbeelding om deze bingo te downloaden.

Kerstpuzzels om te downloaden vind je hier.

Zomervakantie leesbingo.

Een andere leuke manier om kinderen met hun gelezen boeken bezig te laten zijn is om hen een boekentracker te laten invullen.

Pinnen voor later?

Vergeet zeker niet om onze leesbingo te pinnen op je relevante borden.
Ik heb ook een bord met pins voor leesbevordering gemaakt dat zal worden aangevuld.

Leesbingo Kerst
Leesbevordering

2 thoughts on “12x lezen stimuleren bij kinderen + leesbingo

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.