het maken van vrienden

Niet alle kinderen hebben het even gemakkelijk met het maken van vrienden. Dan kan verschillende oorzaken hebben. We kunnen kinderen echter wel ondersteunen in het maken van vriendschappen. Dat kan door met psycho-educatie aan de slag te gaan rond vriendschappen. Wat is dat nu een echte vriend? En wat is belangrijk bij het sluiten van vriendschap? Wat vinden kinderen zelf belangrijk? En wat zijn hun verwachtingen van een vriend?

We zetten enkele tips die je kan meegeven op een rij:

  1. Een echte vriend krijg je door er één te zijn. Vriendschap komt van twee kanten en het is ook nodig dat beide partijen daar energie en moeite in steken. Een vriendschapsrelaties is er ook een waar je aan moet “werken”.
  2. Sluit vriendschap met diegenen die je accepteren zoals je bent. Het gevoel dat je jezelf kan zijn is ontzettend belangrijk. Het is een basisbehoefte van de mens. Als je dus jezelf niet kan zijn bij je vrienden, dan zit er iets niet helemaal juist. Het is belangrijk om dit aan kinderen mee te geven.
  3. Goede vrienden gunnen elkaar succes en zijn blij voor elkaar!
  4. Kinderen hebt meer kans dat ze vrienden zullen vinden als ze hun eigen interesses volgen, want dan komen ze andere kinderen tegen waar ze dingen mee gemeen hebben.
  5. Goede vrienden luisteren écht naar elkaar.
  6. Het is belangrijk te laten zien dat je vrienden apprecieert en dat je blij bent dat ze je vriend van je zijn.
  7. Als je een fout maakt, zeg je sorry. Je vergeeft ook de fouten die je vriend maakt. Fouten maken is menselijk.
  8. Je gaat met je vrienden om zoals je zelf graag zou worden behandeld.
  9. Veel vrienden is niet belangrijk, wel de kwaliteit van de vriendschappen die je wel hebt. Je succes wordt niet gemeten met het aantal vrienden dat je hebt.

Let op

Ga niet dwingen!

Kinderen hoeven niet met iedereen beste vrienden te zijn. Wij als volwassenen kunnen ook niet met iedereen even goed opschieten. Uiteraard moeten ze leren om ook op een fatsoenlijke manier om te gaan met diegenen waar het niet mee klikt, maar ze hoeven geen “best friends forever” te worden.

De leeftijd speelt een rol.

De leeftijd van een kind speelt ook een rol. Een kleuter speelt anders dan een kind uit de basisschool. Vriendschappen betekenen voor een jonger kind ook iets anders.
Meer informatie over vriendschapsverwachtingen en de leeftijd van je kind kan je hier vinden.

Cognitief begaafde kinderen en vriendschappen.

Soms denken mensen dat (cognitief) begaafde kinderen minder goed vriendschap kunnen sluiten dan anderen. Er is geen wetenschappelijke evidentie dat deze kinderen het in het algemeen moeilijker hebben met het aangaan van vriendschapsrelaties.
Er is ook geen evidentie voor het noodzakelijke belang van omgaan met leeftijdsgenoten. Die evidentie is er wel voor ontwikkelingsgelijken. Vaak ga je dus zien dat als cognitief begaafde leerlingen kunnen omgaan met kinderen die op hetzelfde niveau functioneren (andere sterke leerlingen of de leerlingen in de verrijkingsklas) of die dezelfde interesses hebben, dat de sociale interactie veel gemakkelijker los zal komen.
Verplicht deze kinderen dus niet om ‘vriendschap’ te sluiten met hun leeftijdsgenoten. Als je naar je eigen vriendenkring kijkt, zal je ook een mix van leeftijden zien, toch?

Prentenboeken

Er zijn ook heel wat leuke prentenboeken over vriendschap. Wij zijn bijvoorbeeld fan van “Ik blijf altijd bij jou” en “Ik blijf ook altijd bij jou. In deze twee boekjes gaat het respectievelijk over het belang van elkaars grenzen in een vriendschap te waarborgen en het “drie is te veel” gegeven.
Meer over deze boekjes kan je hier vinden.

Poster tips om vrienden te maken.

We hebben ook een poster ontworpen over het maken van fouten. Deze kan je hier vinden en downloaden.

Als ik iets fout heb gedaan...

Pinnen voor later:

Poster - gratis download - tips om vrienden te maken.

One thought on “Tips voor het maken van vrienden

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.