AVI-niveaus worden gebruikt om het technisch leesniveau van kinderen aan te geven. De afkorting AVI staat voor Analyse Voor Individualiseringsnormen.
Technisch lezen is iets heel anders dan begrijpend lezen. Bij het AVI-niveau gaat het over het correct en vlot kunnen lezen. Bij begrijpend lezen gaat het om het begrijpen wat je hebt gelezen.
Leerkrachten testen dit niveau aan de hand van gestandaardiseerde testjes. Ze kijken hoeveel foutjes een kind maakt bij het hardop lezen van een leeskaart. Dit moet ook binnen een bepaalde tijd gebeuren. Er wordt twee keer per jaar een AVI-niveau bepaald. Eén keer in het midden van een schooljaar en één keer op het einde.
Als je het AVI-niveau kent is het makkelijker om de juiste boekjes te kiezen om op het juiste niveau te oefenen. Al zeg ik er altijd bij dat motivatie bij kinderen ook een grote rol speelt bij het kiezen van boekjes en dat je het AVI-niveau dus ook mag loslaten op sommige momenten. Laat kinderen vooral die boeken kiezen die ze leuk vinden.
Avi oud en nieuw
Vroeger was er een oud AVI-systeem met 9 niveaus. Sinds 2008 is dit omgezet naar 12 niveaus. Daarom ga je op sommige boekjes twee niveaus zien of gebruik je voor boekjes die nog in de ‘oude vorm’ staan in de bibliotheek best een omzetkaart.
De niveaus zijn gekoppeld aan de groepen 3-7 in Nederland. Ze zijn dus niet leeftijdsafhankelijk en dat hou je dan ook best in gedachten.
De huidige AVI-niveaus zijn:
- AVI-start
- AVI-M3
- AVI-E3
- AVI-M4
- AVI-E4
- AVI-M5
- AVI-E5
- AVI-M6
- AVI-E6
- AVI-M7
- AVI-E7
- AVI-Plus
Vlaamse context
AVI-niveaus zijn niet gebonden aan leeftijd. Sommige kinderen lezen al veel sneller op een hoger technisch niveau dan anderen. Toch kan je de AVI-niveaus linken aan de groepen in Nederlandse schoolsysteem. Je kan dus de AVI-niveaus omzetten naar de Vlaamse context om te kijken waar je kind zich bevindt op gebied van technisch leesniveau.
Zie AVI in de juiste context.
Hoewel het zeer nuttig is om een technisch leesniveau van een kind te weten, is een AVI-niveau niet zaligmakend en alleszeggend. Er zijn kinderen die heel snel alles correct kunnen afratelen bij de leeskaart op de AVI-niveaubepaling en die helemaal niet weten wat ze gelezen hebben.
Kinderen gaan stimuleren om te lezen en leesplezier laten ontdekken is misschien nog wel belangrijker…
Wat doe je als er geen AVI-niveau op een boek staat?
Je kan zelf een AVI-niveau gaan bepalen van eender wel kinderboek.
Je gaat dan onder andere kijken naar:
- De lengte van de gebruikte woorden
- Hoe moeilijk de woorden en zinnen zijn in het boek
- De gebruikte letters
- De bladspiegel
Op de website van uitgeverij Zwijsen kan je een heleboel tips per AVI-niveau vinden die je kunnen helpen bij het bepalen van het AVI-niveau van een boek.
Omzetkaart AVI België
Pin deze afbeelding eventueel ook op jouw relevante pinterest borden.
Een aantal leuke AVI-boekjes vind je hier.
Lezen, … diepe zucht, … ik wou dat mijn dochter er wat enthousiaster over was … (1ste leerjaar)
de noodzakelijke woordlijsten haat ze , boeken, ja soms wel soms niet, ik heb er nu een hoop van vos en haas uit de bib gehaald, dat gaat redelijk goed. (eens ze aan het lezen is). Op zich vind ik wel dat ze al goed leest en soms ook echt al moeilijke woorden, terwijl soms korte kleine woordjes ze nog hakt en plakt? maar ik probeer niet te klagen, heb ook een aantal tips gekregen van iemand die jaren in het eerste leerjaar stond … hier gaan we maar weer mee aan de slag, heb wel je lijstje van ‘mijn boeken van 2022’ uitgeprint, en eentje gemaakt van de boeken die zij leest en eentje van de voorleesverhaaltjes voor het slapengaan of tussendoor. (en ja ik heb haar een verrassing beloofd als ze 2 rijen vol heeft van zelf lezen), hopelijk een extra stimulatie …. we zullen wel zien .
Ik ben wel benieuwd!
Laat het zeker weten als het helpt!.
Succes!